Met de komst van de OV-chipkaart worden veel mensen geconfronteerd met een (schijnbare?) prijsverhoging van openbaar vervoer. Hier in Tilburg heeft de introductie er in ieder geval voor gezorgd dat mijn vrouw en ik de gewoonte om, voor een bezoek aan de binnenstad, gebruik te maken van de stadsbus nog eens kritisch hebben vergeleken met de kosten van parkeren. Het resultaat was op z'n zachtst gezegd: verrassend.
Voor deze analyse hebben we de kosten van een reisje naar het centrum van Tilburg vanuit de Reeshof geanalyseerd.
Laten we eens beginnen bij de bus. Met de stadsdienst reizen we van Winkelcentrum Heyhoef naar NS station Tilburg Centraal. Dit ritje kost ons €1.62 per persoon. Als we na een dagje winkelen de bus terug nemen stappen we op aan de halte Stadhuisplein. Bij Winkelcentrum Heyhoef aangekomen rekenen we €1.80 af bij met de OV-chippas. Per persoon kost een bezoek aan het centrum van Tilburg ons dus ongeveer €3.42. Gaan we met het hele gezin (4 personen) dan rekenen we voor een retourtje Tilburg centrum dus bijna €13 af. Tjemig de pemig zeg.
Met de auto is het vast duurder.
Volgens tilburg.com blijken er meerdere mogelijkheden te bestaan om de auto dicht bij het centrum te parkeren. De mogelijkheden zijn: Emmapassage, Heuvelpoort, Knegtel, Pieter Vreedeplein, Louis Bouwmeesterplein, Koningsplein en Tivoli. Vanuit de Reeshof zijn Loius Bouwmeesterplein en Knegtel het dichtst bij.
Kijken we naar de parkeertarieven dan zien we dat voor alle parkeergarages een starttarief geldt van €0.50.
Verder hanteert men een uurtarief, dat sterk varieert:
€0.70 : Knegtel
€1.40 : Tivoli en Louis Bouwmeesterplein
€1.60 : Koningsplein
€1.80 : Emmapassage, Heuvelpoort en Pieter Vreedeplein
De meeste parkeergarages hanteren een maximumtarief van €14.50. Knegtel en Heuvelpoort zijn daarbij de uitzonderingen met respectievelijk €4.00 en €25.00.
Bij wijze van steekproef besluiten we naar de Louis Bouwmeesterplein garage te rijden. Op de uitrijkaart staat dat we om 9:59 zijn aangekomen. Als we ons (volgens de automaat) om 12:15 weer melden moeten we €3.40 afrekenen. Hoe ze na 2 uur en 16 minuten aan een bedrag van €3.40 komen, is ons nog niet helemaal duidelijk. Terug thuis blijken we 15km afgelegd te hebben. Gaan we nu uit van een kilometerprijs van 19 cent per kilometer dan heeft de autorit €2.85 gekost. Tellen we daar het parkeertarief bij dan komen we op een prijs van €6.25 uit. Met de bus zouden we €6.84 kwijt geweest zijn. Nauwelijks een verschil dus.
Maar wacht even. Zo simpel is het niet. Meestal blijven we langer dan 2 uur in de stad. Dus dan wordt de auto relatief gezien duurder dan de bus. Gaan we echter met het hele gezin winkelen, dan lijkt al snel de bus de duurdere optie.
blauw = Knegtel; rood = Tivoli / Louis Bouwmeester;
oranje = Koningsplein; donker groen = Emmapassage / Pieter Vreedeplein / Heuvelpoort
In bovenstaande grafiek heb ik de kosten van parkeren in de verschillende parkeergarages uitgezet tegen de kosten van busvervoer voor 1 (lichtblauw of cyaan), 2 (gele lijn), 3 (paars of magenta) en 4 (lichtgroen) personen.
In de berekening houd ik rekening met de autokosten (15km) en het starttarief van de garages. Vandaar dat de lijnen van de parkeergarages starten bij €3.35 en dan schuin oplopen totdat het maximumtarief is bereikt.
De interessante punten in de grafiek zijn die waar lijnen elkaar snijden. Links van zo'n snijpunt is parkeren goedkoper. Rechts daarvan begint de bus (bij het betreffend aantal personen) een interessante optie te worden.
Wat kan nu uit deze grafiek geconcludeerd worden?
Zo zien we dat wie alleen de stad in wil het goedkoopst uit is met de bus. Met twee personen begint de bus pas interessant te worden als we langer dan, pak 'em beet, 5 uur in de stad blijven. We moeten dan wel parkeren in de Knegtel parkeergarage en bereid zijn wat verder te wandelen. Willen we wat dichter bij het centrum parkeren dan zijn Tivoli en Louis Bouwmeesterplein slechts voor een verblijf tot 2½ uur goedkoper dan de bus.
Gaan we met vier personen dan kunnen we al gauw 5 tot ruim 7 uur in de stad blijven, voordat de bus weer een interessant vervoermiddel wordt.
Het transferium Kempenbaan (parkeren en shuttlebus naar het centrum voor €2.00 per auto) is niet in dit onderzoek meegenomen, omdat dit transferium binnenkort zal worden gesloten.
Wat ook nog mee kan spelen bij de keuze voor bus of auto is dat het in de bus vaak druk kan zijn. Een zitplaats is geen zekerheid. Moet je veel of grote tassen sjouwen, dan kan een auto ook wel eens prettig zijn. En... een auto rijdt wanneer jij dat wilt, stopt voor de deur en de chauffeur gaat niet nog ergens 10-15 minuten pauze nemen.
No comments:
Post a Comment